شماره مطلب : 21949
زمان انتشار : 97/2/1 - 11:17 2018/4/21
آوینی فیلم: اهمیت موضوع «اقتصاد مقاومتی» چنان است که با گذر از سال ها نمی توان از آن غافل شد و متاسفانه عدم اهتمام لازم از سوی متولیان فرهنگی کشور باعث شد که این مساله مهم به تمامی به منصه ظهور نرسد. از این رو نیاز است مفهوم عمیق «اقتصاد مقاومتی» که بارها مورد اشاره رهبری قرار گرفته است، در سال جدید به اشکال مختلف در نگاه مسئولان فرهنگی نقش ببندد.
نگاهی دوباره به زیربنای فکری و فرهنگی «اقتصاد مقاومتی» جهت ایجاد توجه در نزد مسئولان فرهنگی

نیاز به وجود «دیده بانی فرهنگی»

آوینی فیلم: اهمیت موضوع «اقتصاد مقاومتی» چنان است که با گذر از سال ها نمی توان از آن غافل شد و متاسفانه عدم اهتمام لازم از سوی متولیان فرهنگی کشور باعث شد که این مساله مهم به تمامی به منصه ظهور نرسد. از این رو نیاز است مفهوم عمیق «اقتصاد مقاومتی» که بارها مورد اشاره رهبری قرار گرفته است، در سال جدید به اشکال مختلف در نگاه مسئولان فرهنگی نقش ببندد.

آوینی فیلم: اهمیت موضوع «اقتصاد مقاومتی» چنان است که با گذر از سال ها نمی توان از آن غافل شد و متاسفانه عدم اهتمام لازم از سوی متولیان فرهنگی کشور باعث شد که این مساله مهم به تمامی به منصه ظهور نرسد. از این رو نیاز است مفهوم عمیق «اقتصاد مقاومتی» که بارها مورد اشاره رهبری قرار گرفته است، در سال جدید به اشکال مختلف در نگاه مسئولان فرهنگی نقش ببندد.

به گزارش آوینی فیلم، اگر به صداقت بررسی کنیم،  قصورات مختلفی در بدنه دولت و در نهادهای مختلف فرهنگی و هنری در مسیر هم کیشی مفاهیم گسترده «اقتصاد مقاومتی» با «مضامین و دستاوردهای هنری» رخ داد و از این رو کمتر اثر هنری در باب معرفی ابعاد اقتصاد مقاومتی و اهمیتش در جامعه امروز به تولید رسید. هر چند برخی از آثار سینمایی و تلویزیونی و محصولات جشنواره «عمار» توانستند تا حدی به وظیفه خود عمل کنند.

اما برای اجراسازی هر مبحثی نیاز است که در ابتدا به مفهوم و نگره مرتبط به آن دست یافت تا در راستای تجسم بخشی به انگاره های تفکری اقدام کرد، یعنی اولین گام رسیدن به هر عملی دست یابی به مفاهیم نهفته در موضوع و تجسم بخشی و اهمیت نمایی در نزد افراد برای رسیدن به تشکلی منسجم در دایره ای وسیع از نهادها و جوامع درگیر با مساله خواهد بود و از این رو به شکلی اجمالی در این یادداشت به الگوها و ساز و کارهای «اقتصاد مقاومتی» می پردازیم تا از قبال آن اهمیت «اقدام و عمل» رخ نماید.

«اقتصاد مقاومتی» مفهومی است که به زبانی ساده شکل عایق را برای سقف زیست آدمیان این سرزمین ایفا خواهد کرد و موجب مقاوم سازی و دورشدن از آسیب ها و معضلات مختلف و وضعیت های فرسوده ای می شود که هر آن امکان دارد سقف آرزوها را به کف ویرانه ها تبدیل سازد. این مساله وقتی ارزشی والا به خود می گیرد که عایقکاری صورت یافته از سوی اهالی آن دیار صورت گیرد و به شکلی وارداتی قالب بندی نشود. از این رو مساله فوق ارتباطی مستقیم با موضوع استقلال یک کشور خواهد داشت و لازم است هر گونه مقاوم سازی و بحران زدایی و ساختارگرایی در دل باورهایی برآمده از فکر، توان و بازوهای مردمان یک سرزمین معنای مقاومتی بیابد. از این رو سویه «اقتصاد» با بخش «آینده نگری» و بخش «مقاومتی» با مفهوم «خوداتکایی» اشتراک می یابد و کاهش وابستگی ها به کشورهایی که هرگونه انتقال داده ها و امکانات را منوط به بهره کشی مردمان و حاکمیت آن کشور می دانند می تواند موجب استقلالی غرورآفرین برای مردمان سرزمین اسلامی ایران باشد.

اما در ادامه تحلیل ارائه شده به این زاویه گرایش می یابیم که حوزه فرهنگ و هنر برای عینی سازی پیام رهبری مبنی بر اقدامات لازم در زمینه «اقتصاد مقاومتی» و عملی نمایی این بخش مهم که دریچه ای برای پیشرفت کشور خواهد بود، چه وظایفی را به عهده دارد و چه نقشی را می تواند ایفا نماید؟ چرا که برای به ثمر نشستن هر مساله ای می بایست بسیج عمومی از سوی همه نهادها و بخش ها و اقشار جامعه صورت گیرد و هنر به واسطه ابزارهای موثری که دارد می تواند در ترویج نگاه و اهمیت بخشی به موضوع و اجرایی کردن مبحث کلان و ارزشمند «اقتصاد مقاومتی» نقشی بسزا داشته باشد، چنان که می دانیم تاثیری که تصویر می تواند در اذهان و ارواح آدمیان داشته باشد بسیار سریع تر و ماندگارتر از هر زمینه دیگری است. برای مثال ساخت برنامه های تلویزیونی در راستای تعریف مفهوم «اقتصاد مقاومتی» و راه های رسیدن به آن و اهمیت بخشی این مساله نزد همه آحاد جامعه می تواند راهی به سوی موفقیت باشد و سوق بخشی انگاره های تفکری جامعه برای تجلی بخشی مفاهیم خود اتکایی و استقلال کشور در زمینه های مختلف اقتصادی وظیفه هنر است و فرهنگ سازی در این ارتباط، مسیر دورمانده را می تواند به نمایی نزدیک از توجه درآورد. همچنین برگزاری رویدادها و جشنواره های فرهنگی و هنری که نمایانگر ابعاد و زیربخش های رسیدن به اقتصاد مقاومتی باشد، می تواند مورد توجه قرار گیرد.

در زیر بخش های اقتصاد مقاومتی مواردی چون تقویت تولید داخلی، حل مشکل رکود، رفع بیکاری و مهارگرانی قابل ارزیابی است و هر کدام می تواند به عنوان سوژه ای برای فیلمنامه نویسان و اهالی متعهد هنرمند به عنوان اثری سینمایی و مستند و سریالی تحت داستان های مختلفی دراماتیزه شده و به منظر و شمایل سینمایی به کار رود. همچنین مواردی دیگر از بحث «اقتصاد مقاومتی» در راستای سیاست های اصل 44 قانون اساسی است که رهبر گرانقدر انقلاب اسلامی بارها به اجرایی شدن آن اشاره داشتند و آگاهی هنرمندان و اهالی رسانه از آن می تواند به عنوان موضوعاتی مناسب جهت تبدیل به اثری سینمایی، نمایشی هنری، طرحی تجسمی و نوایی موسیقایی جهت حک سازی در نگاه مخاطبان به کار گرفته شود و این مساله نیاز به هنرمندانی کارکشته و دیده بانان خبری دغدغه مند و مسئولانی فعال دارد که شناسایی و حمایت از آن ها بخش مهمی در اجرایی کردن موضوع خواهد بود.

مساله مهم برای استفاده از ظرافت های هنر در عملیاتی ساختن «اقتصاد مقاومتی»، تدوین برنامه هایی استراتژیک و رو به افقی از ارزش ها توسط متولیان فرهنگ و هنر می باشد که متاسفانه در طی سال هایی دور و دراز این مساله به کناره ای از بی توجهی ها کشیده شد و اکنون نیز با همه حواشی موجود در راهروهای حرکتی وزارتخانه فرهنگی دولت، اجرایی شدن این امر دور از تصور خواهد بود. از سویی معضل فوق سال ها در بدنه بخش های مختلف فرهنگی کشور وجود داشته و حتی زمانی که شعار سال 1393 با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» به طور مستقیم به مساله فرهنگ اشاره داشت باز هم شاهد قصور متولیان امر بودیم.

یکی دیگر از پُل های ارتباطاتی فرهنگ برای عبور در مسیر «اقتصاد مقاومتی»، توجه به سرمایه گذاری در عرصه های فرهنگی و هنری است، چنان که موضوع و زمینه فعالیت برای پروژه های فرهنگی باید چنان باشد که در ضمن اثربخشی لازم بتواند بازگشت سرمایه را برای اقتصاد کشور در پی داشته باشد و در کمترین توقع ممکن، شکل زیان دهی به خود نیابد. در این خصوص انواع ریخت و پاداش هایی که ناشی از عدم وجود درایت فرهنگی و فقدان مدیریت در پروژه های تولیدی بوده است، بسیاری از محصولات فرهنگی دولت را با شکست های غریبی مواجه ساخته و محصول نهایی هم هیچ گونه بازدهی فکری برای مردمان جامعه ندارد که بخشی از سرمایه گذاری های نامناسب دولتی را در تولیدات اخیر جشنواره سی و پنجم فجر شاهد بودیم. اهمیت لازم در این بخش مهم از اقتصاد یعنی میزان تخصیص بودجه و چگونگی صرف هزینه ها نیازمند وجود گروهی منسجم و کارا است که از امکانات موجود بهترین استفاده ممکن را با نبوغ و کاردانی مدیریتی خود داشته باشد. از این جهت دراختیارگیری افرادی متعهد و توانمند در عرصه های فرهنگ و هنر و رسانه باید نزد مدیران مربوطه مورد لحاظ قرار گیرد، چرا که بسیاری از افراد حاضر نقش مترسکی بی حس و بی کارکرد را بازی می کنند!

اضافه کردن دیدگاه جدید